Bara några dagar efter säljstarten av nya Golf GTI med 265 hk, presenteras nu den ännu kraftfullare Clubsport-versionen med 300 hk.
Det sker i samband med 24-timmarsloppet på Nürburgring.
En exklusiv tävlingsbil, Golf GTI Clubsport 24 h, deltar i loppet för att fira
50-årsjubileet av Golf.
GTI – nästa kapitel
Den har världens största fanbas av alla kompakta sportbilar och anses vara
originalet i sin klass: Golf GTI är den ultimata ikonen med drygt 2,3 miljoner
sålda exemplar. Nu lanseras ett nytt utvecklingssteg för denna bil. Effekten
hos Golf GTI har ökat från 245 hk (180 kW) till 265 hk (195 kW).
Försäljningen av nya Golf GTI startade i Sverige den 29 maj. Bara några dagar
senare presenteras nu nästa GTI-höjdpunkt med världspremiären av nya Golf GTI
Clubsport. Det sker på racingbanan Nürburgring i Tyskland – som en del av det
legendariska 24-timmarsloppet.
Nya Golf GTI accelererar från 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder. Nya Golf GTI
Clubsport har ett maximalt vridmoment på 400 Nm och behöver endast 5,6 sekunder
från 0 till 100 km/h. Topphastigheten för båda versionerna är elektroniskt
begränsad till 250 km/h. Race-paketet (tillval) som erbjuds exklusivt för Golf
GTI Clubsport tar bort denna topphastighetsbegränsning och ökar den till 267
km/h.
Världspremiären av nya Golf GTI Clubsport äger rum i samband med firandet av
50-årsjubileet av Golf som lanserades 1974. För att fira detta kommer tre
klassiska Golf-bilar att delta i ADAC 24 h Classic (3-timmarslopp) den 2 juni
strax före huvudloppet. En unik Golf deltar sedan i 24-timmarsloppet: Golf GTI
Clubsport 24 h med en effekt på 380 hk (279 kW). Denna racingbil designades
ursprungligen av Volkswagen Motorsport och har nu tagits till nästa nivå. Som
en hyllning till ett halvt sekel av Golf har tävlingsarrangörerna gett den
startnumret 50.
Perfektion i varje detalj
Specifika detaljer för Golf GTI och Golf GTI Clubsport har utvecklats
ytterligare. Volkswagen har vässat den ikoniska exteriören. LED-strålkastarna
och LED-bakljusen har fått en ny design. Kunderna kan även välja den senaste
generationen av IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare – de erbjuder ett
högpresterande helljus med 15 procent längre ljusräckvidd jämfört med
föregångaren.
Utvecklarna i Wolfsburg har dessutom helt omarbetat infotainmentsystemen och
därmed den centrala kontrollcentralen för båda kompaktsportbilarna – den är nu
mer intuitiv, enklare och bättre.
En viktig egenskap hos alla Golf GTI-modeller är den enastående prestandan hos
chassit med standardutrustning som elektronisk differentialspärr på framaxeln
och progressiv styrning. Volkswagen kunde dessutom finslipa chassisättningen
ytterligare. De båda GTI-versionerna drivs av den senaste versionen av den
2,0-liters turboladdade bensinmotorn (TSI), känd inom Volkswagen som EA888 LK3
evo4. Potentialen hos denna fyrcylindriga motor visar sig genom dess överföring
till motorsportens värld.
GTI och GTI Clubsport på den svenska marknaden
Nya Golf GTI med 265 hk går nu att beställa på den svenska marknaden med ett
pris från 391 900 kronor. Säljstarten för Golf GTI Clubsport sker senare i
sommar. Båda versionerna beräknas komma till Sverige under hösten.