Volkswagen
Transportbilar fortsätter utveckla ID. Buzz-familjen.
ID. Buzz GTX är utrustad med elektriska drivmotorer på både fram- och bakaxeln och tillsammans bildar de fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION. ID. Buzz GTX kommer att lanseras i två versioner: med standardaxelavstånd och ett nytt 79 kWh-batteri (bruttoenergiinnehåll 84 kWh) och med förlängt axelavstånd i kombination med ett nytt 86 kWh-batteri (brutto 91 kWh). Båda GTX-versionerna är smidiga och kan accelerera från stillastående till 100 km/h på cirka 6,5 sekunder enligt prognoserna. Ytterligare en fördel med de nya ID. Buzz GTX-versionerna är utmärkt dragkraft tack vare den elektriska fyrhjulsdriften.
Elektrisk dragbil
Tack vare det nya drivsystemet har även den maximala släpvagnsvikten ökat.
ID. Buzz GTX med standardaxelavstånd får dra maximalt 1 800 kg (bromsad, åtta
procents lutning), medan ID. Buzz GTX med lång hjulbas har en maximal
släpvagnsvikt på 1 600 kg. Den maximala släpvagnsvikten har därmed ökat med 800
kg respektive 600 kg. Det elektriska 4MOTION-systemet ger stora
dragkraftsfördelar, särskilt vid körning med släpvagn på vått eller löst
underlag.
GTX exteriör
ID. Buzz GTX kännetecknas av en unik frontdesign. Stötfångaren i GTX-design
med svart luftintagsgaller i bikakemönster och nya luftstyrningselement på
sidorna ger bilen ett dynamiskt och distinkt utseende. Det nydesignade
varselljuset är integrerat på sidorna av stötfångaren med två LED-trianglar
ovanpå varandra i form av ett pilhuvud. Alla karossdetaljer som det nya
luftintagsgallret, luftstyrningselementen, GTX-inskriptionen och
ytterbackspegelkåporna är svarta i högblankt utförande. ID. Buzz GTX levereras med IQ.LIGHT LED-matrix
strålkastare som standard.
En folkabuss för en ny era
ID. Buzz med långt axelavstånd finns nu som tillval med panoramasoltak med
smart glas. Här är en flytande kristallfilm integrerad i flerskiktsglaset som
kan växlas elektroniskt så att det är transparent eller ogenomskinligt
(sekretessläge med ljus- och värmeskydd). Det största panoramasoltaket som
någonsin använts i en Volkswagen återfinns nu på ID. Buzz Pro och ID. Buzz GTX
och återkopplar till ur-folkabussens olika takfönsterlösningar.
Optimerad laddning under långa körningar
En innovativ laddnings- och värmestyrningsfunktion förvärmer batteriet
inför nästa laddningsstopp. Tack vare denna förkonditionering kan båda
versionerna av nya ID. Buzz GTX förses med ny energi så snabbt som möjligt,
särskilt på långa resor med ett eller flera laddstopp. Batteriet värms upp till
optimal temperatur före laddningsstoppet så att det kan laddas med maximal
effekt. På så sätt kan laddningstiden förkortas med flera minuter, särskilt på
vintern. När navigationssystemets målstyrning med ruttplaneraren för elbilar är
aktiv startas förvärmningen automatiskt på vägen till nästa
snabbladdningsstation. Utan aktiv målstyrning kan funktionen även aktiveras
manuellt via laddningsmenyn i infotainmentsystemet. Rutter med upp till 10
laddningsstopp och 10 delmål kan planeras på en smartphone eller i webbportalen
och sedan överföras till ID. Buzz GTX infotainmentsystem.
Vill du veta mer om nya ID.Buzz GTX?